
Advies bij het starten van een eigen bedrijf
Wil je een eigen onderneming starten? Dan kun je terecht bij Ondernemersadvies van de gemeente Tilburg. Nadat je met klantregisseur hebt overlegd en je toestemming hebt gekregen kijken zij met jou naar de mogelijkheden. Wat houden je plannen precies in, zijn je plannen realistisch, hoe ziet de markt eruit waarin je je gaat begeven, kun je er genoeg inkomen uit halen? Je maakt eerst zelf een mini-ondernemingsplan. Hierin zet je op een rij wat voor een bedrijf je wilt starten en hoe je het aan wilt pakken.
1.
Wat is het?
Wil je starten met een eigen onderneming terwijl je een bijstandsuitkering ontvangt? Dat kan alleen met toestemming van je klantregisseur. Het is belangrijk dat je dit altijd eerst bespreekt met je klantregisseur. Zonder toestemming mag je niet starten met ondernemen.
De klantregisseur beoordeelt je verzoek en stelt vragen over je motivatie, je ondernemerservaring en je kennis van zaken zoals administratie en belastingen. Daarnaast zal er ook gekeken worden of je kan werken in loondienst. Alleen als jij én de klantregisseur er voldoende vertrouwen in hebben én je expliciet toestemming hebt gekregen, wordt je overgedragen aan een klantregisseur die gespecialiseerd is in ondernemen vanuit de uitkering.
Deze klantregisseur begeleidt je verder in het traject. Je wordt gevraagd om een mini-ondernemingsplan op te stellen. Op basis daarvan wordt beoordeeld of je je mag aanmelden bij Ondernemersadvies. Je aanmelding bij Ondernemersadvies kan pas plaatsvinden nadat je hiervoor toestemming hebt gekregen van je klantregisseur.
Na aanmelding ontvang je een zaaknummer. Met dit nummer vul je online het aanmeldformulier in, upload je je ondernemingsplan en deel je het nummer met je klantregisseur. Vervolgens word je uitgenodigd voor een intakegesprek met een ondernemersadviseur.
De ondernemerstraject duurt ongeveer zes weken, waarin je meerdere gesprekken voert. De adviseur beoordeelt of jouw plan levensvatbaar is. Er zijn drie mogelijke uitkomsten:
- Je gaat ondernemen vanuit de bijstandsuitkering (parttime of fulltime).
- Je wordt volledig zelfstandig ondernemer, zonder bijstandsuitkering.
- Je krijgt een negatief advies (NO GO).
Fulltime ondernemen
Vanuit je bijstandsuitkering stroom je door naar de Bbz2004. Dit is het besluit bijstandverlening zelfstandigen. Een ondernemersadviseur zal dit dan met je bespreken en je hierbij begeleiden.
Parttime ondernemen
Parttime ondernemen is werken als zelfstandig ondernemer voor maximaal 23,5 uur per week. Je bijstandsuitkering behoud je (gedeeltelijk). We vullen de inkomsten die je hebt vanuit je onderneming aan tot de bijstandsnorm. Dat betekent dat je uitkering hierdoor minder hoog kan zijn, maar je totale maandelijkse inkomsten blijven gelijk.
Als je parttime gaat ondernemer heb je te maken met de volgende regels:
- Je moet je inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Zo sta je officieel geregistreerd als ondernemer.
- Je moet meewerken aan de begeleiding van de ondernemersadviseur. Jullie voeren gesprekken over hoe het gaat met je onderneming.
- Je levert iedere maand een formulier in bij Werk en Inkomen waarop je je inkomsten, kosten en gemaakte uren invult.
- Je moet minimaal anderhalf keer de bijstandsnorm verdienen per jaar vanuit je onderneming.
Er zijn twee evaluatiemomenten per jaar (na 6 maanden en na 12 maanden). Dan bekijk je samen met je klantregisseur of je aan de voorwaarden voldoet om door te gaan met parttime ondernemen, zoals het inleveren van de maandelijkse formulieren en het zoeken en aanvaarden van betaald werk voor de overige uren.
Belangrijk
Start je met ondernemen zonder voorafgaande toestemming van je klantregisseur, dan kan dit gevolgen hebben voor je recht op uitkering.
2.
Wat is het doel?
Het doel is dat je als zelfstandige aan de slag gaat. Het is hierbij belangrijk dat je een realistisch plan hebt. Daarnaast moet de verwachting zijn, dat je onderneming een succes gaat worden.
3.
Hoe lang duurt het?
Dit ligt natuurlijk aan hoe ver je bent met je plan en hoe groot (of klein) je toekomstige onderneming is. Overleg dit met je klantregisseur.
4.
Voor wie is het?
Voor iedereen met of zonder uitkering die een realistisch plan heeft om een eigen onderneming op te starten. Als je denkt dat dit bij je past, neem dan contact op met je klantregisseur om dit te overleggen. Samen bekijk je (in grote lijnen) wat je plannen zijn en of deze haalbaar zijn. Als je samen vaststelt, dat het een goed idee is, regelt je klantregisseur een gesprek bij het team Ondernemersadvies.
5.
Hoe ziet het contact eruit?
Je maakt eerst een mini-ondernemersplan. Je klantregisseur stuurt dit samen met je aanmelding naar Ondernemersadvies. Binnen twee weken word je dan uitgenodigd voor een adviesgesprek. In dit gesprek kun je uitleggen wat je plannen zijn voor je (toekomstige) onderneming.
De adviseur bekijkt dan of:
-
- je idee haalbaar is
- er vraag is naar de dienst/het product waarmee je de markt op wilt
- je (investerings)kosten in verhouding staan tot het inkomen dat je uit je onderneming gaat halen
- je tarieven in je plan gebruikt die passen bij de markt waarop je je begeeft
- je voldoende kennis en kunde in huis hebt om de onderneming tot een succes te maken. Denk aan de skills die je nodig hebt bij het werven van klanten/opdrachten, het doen van de administratie en natuurlijk creativiteit!
- je voltijd of deeltijd ondernemer wilt worden
Het doel van de hulp van de ondernemersadviseurs is, dat er aan het einde van het traject een concreet en financieel goed onderbouwd ondernemingsplan ligt. Hiermee kunnen we inschatten of het starten van een onderneming realistisch is.